Startovací kabely jsou v zimních měsících častým pomocníkem řidičů. Baterie dostávají v mrazu výrazně zabrat. A někdy potřebujeme pomoc při startování od druhých. Startovací kabely by měli patřit do povinné zimní výbavy každého řidiče.

Postup při zapojení startovacích kabelů

Startovací kabely je sada dvou kabelů – červeného a černého ( někdy modrý ), na každém konci každého kabelu je připojovací svorka.

  1. Připojíme červený kabel na ( + ) kladný pól vybité baterie
  2. Připojíme druhý konec červeného kabelu na ( + ) kladný pól nabité baterie
  3. Černý kabel připojíme na ( ) záporný pól nabité baterie
  4. Druhý konec černého kabelu připojíme na dobře ukostřené místo, například na blok motoru vybitého vozu. Ne na baterii, aby nedošlo k jiskření. Při jiskření může dojít k výbuchu baterie
  5. Nastartujeme auto s nabitou baterií. Držíme ustálené otáčky motoru.
  6. Nastartujeme  auto s vybitou baterií. Jeden pokus max. 10 sekund, aby nedošlo k přehřátí kabelů.

KABEL STARTOVACÍ

Po nastartování odpojíme kabely v obráceném pořadí:

  1. Černý kabel od nabíjeného auta
  2. Černý kabel od pomocného vozu
  3. Červený kabel od pomocného vozu
  4. Červený kabel od nabíjeného vozu

Při nabíjení nesmí kabely zasahovat do pohyblivých částí motoru. Svorky se nesmějí vzájemně dotýkat.

Velkou pozornost věnujte kvalitě startovacích kabelů při nákupu. Důležité parametry jsou maximální startovací proud a průřez kabelů.

Průřez kabelů pro majitele benzinových aut alespoň 16 mm2, pro diesely a větší benzinové motory pak alespoň 25 mm2Jde o čistý průřez kabelu bez gumy a plastové izolace.

Aby jste předešli problémy s baterií, je třeba ji pravidelně kontrolovat a případně dobíjet.

Pozor! Baterie se při provozu sama dobíjí až tak po 40-50 km jízdy. Pokud pouze pojíždíte po městě nebo vyjedete jen kratší výlet, baterie se nezačne dobíjet.