Airbag
 
Airbag je prvek pasivní bezpečnosti v automobilu. Vaky ( airbagy ) se při srážce nebo nárazu naplní vzduchem a chrání cestující před poraněním a to vše během několika milisekund.
 
Mezi další prvky pasivní bezpečnosti patří například bezpečnostní pásy nebo deformační zóny vozidla. Airbag je nutné používat v kombinaci s bezpečnostními pásy. Airbag, sám o sobě, pouze zpomaluje náraz, ale k úplnému zadržení napomáhají pásy. Kombinace airbagu ve vozidle a použití bezpečnostních pásů výrazně snižuje riziko vážného zranění nebo úmrtí.
 
Naopak nepřipoutaného člověka může aktivovaný airbag těžce zranit nebo usmrtit. Na místě, kde je zapnutý airbag, se nesmí přepravovat dítě v dětské sedačce.

Druhy airbagů ve vozidle
 
  • čelní – nejčastější použití, airbag umístěn ve volantu a u spolujezdce v přístrojové desce.
  • boční – airbag je v sedačce automobilu, někdy bočním sloupku
  • hlavové
  • kolenní
 
Princip airbagu.
 
Airbag je složen ze tří částí: vak, vyvíječ tlaku a řídící elektronika se senzory nárazu. Vak je vyroben z polyamidové tkaniny. Při nárazu, který zaznamenají senzory, aktivuje řídící elektronika vyvíječ plynu. Plyn naplní vak airbagu a airbag zachycuje posádku vozu.
 

Jak funguje vyvíječ plynu? V momentě, kdy senzor hlásí náraz, řídící jednotka vyšle signál. Řídící jednotka odpaluje roznětku ( elektrický můstkový zapalovač s roznětkou ). Dojde k zapálení tablet pro tvorbu plynu, následuje chemická reakce a tvorba plynu. To vše velice rychle, airbag je v reálu naplněn do 60 ms ( 1 ms = 0,001 s ) a zadržuje posádku.

ukázka crash testu
vozu Hummer s airbagem
 
Historie airbagu
 
Airbag byl patentován v roce 1953 Johnem W. Hetrickem, který jej rok předtím vynalezl. Prvním seriově vyráběným vozem s airbagem byl Chevrolet Impala z roku 1972. Uvedení do praxe bylo ale velmi pozvolné. Současné době patří čelní airbag ke standartu, ostatní typy jsou nabízeny v doplňkové výbavě. Zároveň se rozvíjejí i další prvky aktivní bezpečnosti jako například aktivní hlavové opěrky..
 
sonda obalená airbagem
Airbag a jeho další využití
 
Princip airbagu se například uplatňuje v kosmonautice pro zmírnění dopadu kosmických sond. Vyvíjí se například airbag pro motocyklisty.
zdroje:
úvodní foto: Jon Seidman