Většina z Vás asi ví, že tuzemská Škada Auto patří do koncernu VolksWagen. Ale víte komu patří automobilky Volvo,  Jaguár nebo třeba Mitsubishi? Projděme spolu po automobilové mapě světa, která se stále mění. Poslední velkou změnou bylo zahrnutí Opelu do francouského koncernu PSA.

A začneme doma. Tedy nejdříve se podíváme na Škodovku a její “sestry a bratry” v kocernu VW.

Volkswagen

Největší evropský výrobce aut, který se také patří do první světové dvojky, kde se o prvenství přetahuje s Toyotou.

Do koncernu Volkswagen patří tyto značky:

  • Volkswagen
  • Škoda Auto
  • Seat
  • Audi
  • Porsche
  • Bentley
  • Bugatti
  • Lamborghini

Volkswagen má dále pod sebou výrobce nákladních vozů Man a Scania a motorkářskou firmu Ducati.

Zajímavá je vlastnická struktura samotného koncernu VW. 52,2% ovládá Porsche Automobil Holding, který kontrolují rodiny Piëch a Porsche. Mezi další velké akcionáře patří vlády, protože 20% patří spolkovému státu Dolní Sasko, 17% patří Kataru.

Hyundai

Dalším velkým výrobce aut v ČR je automobilka Hyundai. Jde o korejský konglomerát firem Hyuindai Motor Group, pod který spadají značky Hyundai, Kia a Genesis.

 

 

PSA Group

Další velké uskupení známých evropských značek Citroen, Peugeot a od léta také Opel, který přešel pod křídla PSA z amerického GM. Ve skupině je také značka DS.

Podobně jako Volkswagenu drží část akcií PSA stát, zde konkrétně 13,7% patří Francii. Rodina Peugeot ovládá necelá 4% ( 3,25 ). Stejný podíl jako Francie má čínská firma Dong-Feng.

Renault-Nissan Mitsubishi

Částečně zůstaneme ještě ve Francii. Třetí největší francouzská automobilka Renault drží 44 % v Nissanu. Naopak Nissan má 15% Renaultu. Do této skupiny se dlouholetým šéfem Carlosem Ghosnou patří také Mitsubishi, rumunská Dacia, Datsun, Lada nebo Infiniti. I v Renaultu má podíl Francie, jde o 19,7 % akcií.

Fiat Chrysler Automobiles

Do tohoto rozsáhlého koncernu patří značky:

  • Fiat
  • Ferrari
  • Alfa Romeo
  • Jeep
  • Maserati
  • Chrysler
  • Lancia
  • Dodge

Celý koncern je rozdělen na dvě hlavní větve: FCA Itali a FCA US. Které si jednotlivé značky rozdělily, mimo tuto strukturu stojí luxusní Maserati a Ferrari.

Největším vlastníkem je rodina Agnelliů, která přes společnost Exor vlastní 29,4% v celém koncernu a 23,5 % ve Ferrari, v něm má také deseti procentní podíl syn zakladatele Pietro Ferrari.

 

 

Toyota Motors

Největší světovou automobilku, japonskou Toyotu, tvoří značky Toyota, Daihatsu, Scion a luxusní Lexus.

Toyota má také podíly v dalších automobilkách. Například 16,8 % v Subaru. Letos se navíc dohodla na strategické spolupráci s Mazdou. Jde ale pouze o spolupráci, Mazda vystupuje jako nezávislý výrobce a vlastního mnoho menších akcionářů.

Ford Motor Company

Největší podíl hlasovacích práv má stále rodina Fordů, je to 40%, i když vlastní pouze 2% akcií. Největší podíl akcií drží investiční fond Vanguard.

Do skupiny patří pouze značky FORD a americký Lincoln. Podíly v Mazdě, Volvu, Jaguáru nebo Land Roveru Ford prodal investorům z Asie.

Dále to vezmeme stručněji.

Daimler

  • Mercedes Benz a Mercedes AMG
  • Maybach
  • Smart
  • Setra ( autobusy )

General Motors ( GM )

  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Buick
  • Holden
  • Corvette
  • GMC

BMW – Bayerische Motoren Werke AG

  • BMW
  • Rolls-Royce
  • Mini

O BMW se dá říci, že jde o rodinnou firmu, protože 46,7% akcií vlastní rodina Quandtů.

Tata Motors

Pod tuto indicskou společnost patří luxusní anglické automobilky Jaguár a Land Rover.

 

Mezi automobilovou smetánku se zařadila čínská automobilka Geely, která od Fordu koupila automobilku Volvo.

Mezi nezávislé automobilky patří japonské Suzuki a Honda, které vlastní řada menší akcionářů. Na výsluní se také dere americká Tesla, díky svým stejnojmenným elektromobilů a svému vlastníku, inovátorovi a vizionáři Elonu Muskovi ( drží 21% akcií ).

Jak je vidět, automobilový svět je pěkně zamotaný a velmi konkurenční.